dc.contributor.author |
DEWI, Laksmi |
|
dc.contributor.author |
SUHARDINI, Asep Dudi |
|
dc.date.accessioned |
2015-07-09T02:58:59Z |
|
dc.date.available |
2015-07-09T02:58:59Z |
|
dc.date.issued |
2014-11 |
|
dc.identifier.issn |
2089-6549 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/217 |
|
dc.description.abstract |
This paper begins with the emergence of problems in the
implementation of education about the role of the
school/madrasah library. Library as one of the important factor
in improving the quality of the learning process in schools /
madrasah. It is undeniable that the number of libraries and
school/madrasah librarian are still below the average of national
standard of library school/ madrasah. Required the intervention
in enhancing the role of libraries and school library personnel /
madrasah. Through training madrassa library management,
training participants are expected to increase their ability after
the training, particularly in carrying out his duties as a school
library personnel. Based on the results of pre-test and post-test
data showed that it had an increased knowledge of the trainees.
The trainees also found the library management training has
particular relevance and effectiveness in improving the
understanding related to the management of the library. After
training, the trainees also apply in libraries madrassas through
improvements in the management of the library. Training library
management has proven effective in improving knowledge,
attitudes, and skills in carrying out the task of managing the
library.
Tulisan ini diawali dengan munculnya permasalahan dalam
pelaksanaan pendidikan tentang peran perpustakaan
sekolah/madrasah. Perpustakaan sebagai salah satu factor
penting dalam meningkatkan kualitas proses pembelajaran di
sekolah/madrasah. Tak dapat dipungkiri bahwa jumlah
perpustakaan dan tenaga perpustakaan sekolah/madrasah
masih berada di bawah rata-rata standar perpustakaan
sekolah/madrasah yang telah ditetapkan oleh pemerintah.
Diperlukan adanya intervensi dalam meningkatkan peran
perpustakaan dan tenaga perpustakaan sekolah/ madrasah.
Melalui pelatihan pengelolaan perpustakaan madrasah, peserta
pelatihan diharapkan dapat meningkat kemampuannya setelah
mengikuti pelatihan tersebut, khususnya dalam melaksanakan
tugasnya sebagai tenaga perpustakaan sekolah. Berdasarkan
hasil pre test dan post test diperoleh data bahwa secara
pengetahuan peserta pelatihan memiliki peningkatan. Peserta
pelatihan juga berpendapat bahwa pelatihan pengelolaan
perpustakaan memiliki relevansi dan efektivitas khususnya
dalam meningkatkan pemahamannya terkait pengelolaan
perpustakaan. Setelah mengikuti pelatihan, peserta pelatihan
pun menerapkannya di pepustakaan madrasahnya melalui
pembenahan dalam pengelolaan perpustakaan. Pelatihan
pengelolaan perpustakaan terbukti efektif memberikan
peningkatan pengetahuan, sikap, dan keterampilannya dalam
melaksanakan tugas mengelola perpustakaan. |
en_US |
dc.publisher |
Universitas Pendidikan Indonesia |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Edulib;Vol 1, No. 2 Nopember 2014 |
|
dc.subject |
LIBRARY |
en_US |
dc.subject |
SCHOOL LIBRARIAN |
en_US |
dc.subject |
SCHOOL QUALITY IMPROVEMENT |
en_US |
dc.title |
Peran perpustakaan dan tenaga perpustakaan sekolah/madrasah dalam meningkatkan mutu pendidikan di sekolah/madrasah |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |