dc.description.abstract |
Abstract. Learning is not monopoly of teachers (teacher centered). The
teacher in charge of teaching and, especially, the students who do learning
activities, both have the same right to manage their learning process with its
various components. Teachers should have the pedagogic skills makes the
students learn. Pedagogical competence of teachers need to be trained to
increase their skills, so that teachers are able to create an active learning,
innovative, creative, effective and fun for students. Successful training is training
that can provide added value to knowledge, attitudes and skills of the participants.
Good training is training that suits participants needs and its results can be
applied in paraticipants workplace. PAIKEM training which has been implemented
successfully contribute to the improvement of pedagogical competence of the
participants.
Keywords: effective training, relevance, improving the competence of teachers
Abstrak. Pembelajaran bukanlah monopoli guru (teacher centered). Guru
yang bertugas mengajar dan, terutama, peserta didik yang melakukan kegiatan
belajar, keduanya memiliki hak yang sama untuk mengelola proses pembelajaran
dengan berbagai komponennya. Untuk itulah guru harus memiliki keterampilan
pedagogik membuat siswa belajar. Kompetensi pedagogik guru perlu dilatih agar
keterampilannya meningkat, sehingga guru mampu menciptakan pembelajaran
yang aktif, inovatif, kreatif, efektif dan menyenangkan untuk peserta didik.
Pelatihan yang berhasil adalah pelatihan yang dapat memberikan nilai tambah
pada pengetahuan, sikap dan keterampilan peserta. Pelatihan yang baik adalah
pelatihan yang sesuai dengan kebutuhan peserta dan hasilnya dapat diterapkan
di dunia kerja peserta. Pelatihan PAIKEM yang telah dilaksanakan ini berhasil
memberikan sumbangan bagi peningkatan kompetensi pedagogik para peserta.
Kata Kunci : pelatihan efektif, relevansi, peningkatan kompetensi guru |
en_US |