Universitas Islam Bandung Repository

Interpretasi Khalayak terhadap Pendidikan dalam Tayangan “Dolanan Ala Kolong Tanga” di Televisi

Show simple item record

dc.contributor Ilmu Komunikasi
dc.creator Nuryuaz, Cynthia Novianti
dc.creator Zakiah, Kiki
dc.date 2018-01-30
dc.date.accessioned 2019-09-12T03:00:27Z
dc.date.available 2019-09-12T03:00:27Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/10394
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/23201
dc.description Abstract. “This research is based on non-formal games education for children. Most people has being use the television as an alternative medium  to get education. In this study, the author used television show named Lentera Indonesia in the episode titled "Dolanan Ala Kolong Tangga" that was broadcasted in NET TV, aired on Sunday 22nd  January 2017 at 14:20 pm. This essay were writen to determine the audience’s interpretation about children's traditional games on education purposes on the television. The methodology that being used is qualitative study of Stuart Hall's reception analysis approach. The theory used in this essay decoding of Stuart Hall about the message that audiences do to a media discourse. Data obtained from focus group discussion, observation and interview. The results of this study, the audience feels a nostalgia of their childhood. Especially their preservation of the culture and the quality of impressions in "Dolanan Ala Kolong Tangga". The show itself is much better to being used by parents as a educational to their children. The Audience’s point of view has a result in three positions, which is; dominant position, negotiating position and opposition position. In a dominant position, the audience agrees that the educational discourse through the local game of the child being presented in that show. In negotiating position’s,  there’s a neutral audience that said the impression were belongs to the education category  for  the  children,  but  they  have  modify  it  again  with  their  own  statement.  In  opposition positions’s, were  reject the messages in the show. They assume that digital games should be controlled by children nowdays. For the conclusion,   every audience has their own background, experience, education, and social culture that becomes an important factor that distinguishes their thoughs”.Keywords: Television, Local Child Gaming Education, NET  TV’s  Lentera Indonesia, Reception Analysis, Audience’s Reading Position. Abstrak : “Penelitian ini dilatarbelakangi oleh pendidikan non formal permainan lokal anak. Televisi sebagai media massa dijadikan sarana alternatif bagi sebagian besar khalayaknya untuk mendapatkan pendidikan. Dalam penelitian ini, penulis menggunakan program Lentera Indonesia episode “Dolanan Ala Kolong Tangga” NET TV yang tayang pada hari Minggu, 22 Januari 2017 pukul 14.20 WIB. Tujuan penelitian ini dilakukan untuk mengetahui interpretasi khalayak tentang pendidikan permainan lokal anak di televisi. Metodologi yang digunakan adalah kualitatif dengan pendekatan analisis resepsi Stuart Hall. Teori  dasar  yang  dipakai  ialah  decoding  milik  Stuart  Hall  tentang  pemaknaan  pesan  yang dilakukan khalayak terhadap suatu wacana media. Data diperoleh dari focus group discussion, observasi dan wawancara. Hasil dari penelitian ini adalah khalayak mendapatkan edukasi sosial, nostalgia masa kecil, adanya pelestarian budaya dan mutu tayangan “Dolanan Ala Kolong Tangga” yang lebih bagus untuk orang tua sebagai penguat nilai-nilai pendidikan dari tayangan tersebut. Posisi pembacaan khalayak menghasilkan tiga posisi yaitu, posisi dominan, posisi negosiasi dan posisi oposisi. Pada posisi dominan khalayak setuju dengan wacana pendidikan melalui permainan lokal anak yang ada dalam tayangan tersebut. Berbeda  dengan  posisi  negosiasi yang menunjukkan tanggapan netral  khalayak bahwa tayangan tersebut termasuk kategori pendidikan untuk anak tetapi, mereka memodifikasi lagi dengan pernyataan sendiri. Terakhir, khalayak yang termasuk posisi oposisi menolak pesan yang ada dalam tayangan tersebut. Mereka beranggapan permainan digital-lah yang seharusnya dikuasai anak sekarang. Dalam proses konsumsi dan produksi makna yang dilakukan setiap khalayak ternyata latar belakang pengalaman, pendidikan, sosial budaya menjadi faktor penting yang membedakan pemaknaan mereka”.Kata Kunci:  Televisi, Pendidikan Permainan Anak Lokal, Lentera Indonesia NET TV, Analisis Resepsi, Posisi Pembacaan Khalayak.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.publisher Prosiding Jurnalistik
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/Jurnalistik/article/view/10394/pdf
dc.rights Copyright (c) 2018 Prosiding Jurnalistik
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 4, No 1, Prosiding Jurnalistik (Februari, 2018); 93-100
dc.source Prosiding Jurnalistik; Vol 4, No 1, Prosiding Jurnalistik (Februari, 2018); 93-100
dc.source 2460-6529
dc.subject Jurnalistik
dc.subject Televisi, Pendidikan Permainan Anak Lokal, Lentera Indonesia NET TV, Analisis Resepsi, Posisi Pembacaan Khalayak.
dc.title Interpretasi Khalayak terhadap Pendidikan dalam Tayangan “Dolanan Ala Kolong Tanga” di Televisi
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - Jurnalistik [280]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Fakultas Komunikasi konsentrasi Jurnalistik

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account