Television, as one of the mass media, has a considerable influence on the behavior of society since it is widely consumed by the public. One of the television programs is infotainment, which now mostly presents the celebrity lifestyle, or the rumor that has not been axiomatic. This study aims to identify and explain the pattern of watching infotainment among housewives. The subject of this study is three housewives in RT 04 Housing Mekarsari Sumedang city, who are divided into groups of audiences that have a low awareness (Illiterate), medium awareness (pragmatist), and high awareness (intellectual). The method used is the ethnography of communication that describes the communication situation, the communication events, the acts of communication and the meaning of communication as a public communication activities. The results show that there are differences in each communication event that occurs in the housewives when watching infotainment. On the intellectual type, the meaning of watching infotainment is to fill their spare time. On the type of audience pragmatic, the meaning is to seek the latest information and to make a mean of recreation. On the illiterate type, the watching activity occurs during the lunch break and afternoon, where they tend to watch the show alone and only to meet their needs or interests. This differences of watching patterns have led to differences in public attitudes towards the infotainment programs they watch.
Televisi sebagai salah satu media massa memiliki pengaruh yang cukup besar terhadap perilaku masyarakat dan paling banyak dikonsumsi oleh masyarakat. Salah satu produk tayangannya adalah infotainment, dimana saat ini sebagian besar tayangan infotainment berisikan berita gaya hidup para selebritis, ataupun rumor yang belum jelas kebenarannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menjelaskan pola menonton tayangan infotainment pada kalangan ibu rumah tangga. Subjek penelitian yaitu 3 orang ibu rumah tangga di RT 04 Perumahan Mekarsari Kota Sumedang, yang akan dibagi ke dalam kelompok khalayak yang memiliki kesadaran rendah (illiterate), menengah (pragmatist), dan tinggi (intellectual). Metode yang digunakan adalah etnografi komunikasi yang menjelaskan situasi komunikasi, peristiwa komunikasi, tindak komunikasi dan makna komunikasi sebagai aktivitas komunikasi khalayak. Hasil penelitian menunjukan terdapat perbedaan pada setiap aktivitas komunikasi yang terjadi pada ibu rumah tangga pada saat menonton tayangan infotainment. Pada tipe intellectual makna menonton tayangan infotainmentnya adalah untuk mengisi waktu senggang. Pada tipe penonton pragmatis untuk memenuhi berbagai informasi terbaru dan menjadikannya sebagai sarana rekreasi. Pada tipe illiterate situasi menonton terjadi pada saat istirahat siang dan sore hari, cenderung menonton tayangan seorang diri, dimana tayangan yang ditonton sesuai dengan kebutuhan atau minat. Perbedaan pola menonton ini menyebabkan perbedaan sikap khalayak terhadap tayangan infotainment yang ditontonnya.