Universitas Islam Bandung Repository

Strategi Persaingan Usaha pada Perusahaan Transportasi Online di Kota Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Ekonomi dan Bisnis
dc.creator Hasena, Aisyah
dc.creator Julia, Aan
dc.creator Haryatiningsih, Ria
dc.date 2019-01-25
dc.date.accessioned 2019-09-12T07:50:17Z
dc.date.available 2019-09-12T07:50:17Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/15603
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/25016
dc.description Abstract The era of the 4.0 industrial revolution, one of the business was using that technology in online services.There are Grab and Gojek. Both of these applications compete to offer services and products to afford customer satisfaction. Therefore to actualize this,the competitors need some strategies to compete with another online transportation service companies, some of the strategies are pricing strategies, products, promotions, service qualities and compensations.This study used descriptive quantitative methods, and using primary data obtained through surveys of respondents who are consumers and partners of online transportation services in Bandung. The analysis using the SWOT analysis to look at alternative strategies that need to be considered by online transportation companies.The results of alternative strategy analysis research are firstly,product development, online transportation service companies in Bandung city need to develop innovative products or online transportation services,  integrated application system with technological developments to improve quality services. Secondly, market development of online transportation companies in Bandung need to improve services and products to be able to reach the regions of consumers by using online transportation services. Lastly, market penetration of online transportation companies in Bandung also need to increase promotions to provide information about new products or services.  Keywords : Online Transportation, Business Competition, SWOTAbstrak. Dalam era revolusi industri 4.0, teknologitelahdimanfaatkandalamberbagaihal, salah satunyadalambisnistransportasi online. Aplikasi yang banyak digunakan masyarakat kini adalah Grab dan Gojek. Kedua aplikasi ini bersaing menawarkan layanan jasa maupun produknya untuk memenuhi kepuasan konsumen. Maka untuk mewujudkan hal tersebut diperlukan adanya strategi yang diperlukan perusahaan layanan jasa transportasi online, beberapa strategi tersebut adalah strategi harga, produk, promosi, kualitas layanan dan kompensasi.Dalam penelitian ini menggunakan metode deskriptif  kuantitatifmenggunakandata primer yang didapat melalui survey terhadap responden yang merupakan konsumen dan mitra layanan jasa transportasi online di kota Bandung. Analisis dilakukan secara kuantitatif dengan melakukan skoring  menggunakan skala likert, kemudian dianalisismengunakan SWOT. Hasil dari penelitian analisis alternatif strategi adalah pertama, pengembangan produk, perusahaan jasa transportasi online di kota Bandung perlu mengembangkan inovasi produk atau layanan  jasa transportasi online, dan mengembangkan sistem aplikasi yang  ter-intergrasi dengan perkembangan teknologi untuk menambah kualitas layanan yang lebih baik lagi. Kedua, Pengembangan pasar, perusahaan transportasi online di kota Bandung perlu meningkatkan layanan dan produk untuk dapat menjangkau daerah/wilayah konsumen pengguna layanan jasa transportasi online. Terakhir, Penetrasi pasar, perusahaan transportasi online di kota Bandung perlu meningkatkan promosi untuk memberikan informasi mengenai produk atau layanan baru.Kata kunci : Transportasi online, Persaingan usaha, SWOT
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/15603/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Ilmu Ekonomi
dc.source Prosiding Ilmu Ekonomi; Vol 5, No 1, Prosiding Ilmu Ekonomi (Februari, 2019); 31-36
dc.source Prosiding Ilmu Ekonomi; Vol 5, No 1, Prosiding Ilmu Ekonomi (Februari, 2019); 31-36
dc.source 2460-6553
dc.subject Ilmu Ekonomi
dc.subject Transportasi online, Persaingan usaha, SWOT
dc.title Strategi Persaingan Usaha pada Perusahaan Transportasi Online di Kota Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account