Universitas Islam Bandung Repository

Hubungan antara Perilaku Bullying dengan Tingkat Depresi pada Siswa/i SMPN 9 Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Kedokteran
dc.creator Afifah, Nur Azmi
dc.creator Rasjad, Adjat S
dc.creator Bhatara, Tryando
dc.date 2019-01-25
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dokter/article/view/14866
dc.description Abstract. In 2015, 40% of young people in Indonesia experienced bullying at school. Data from the KPAI (Child Protection Commission) from 2011 to August 2014, the number of bullying cases ranked highest in Indonesia. the most extreme psychological impact on victims of bullying is psychological disorders such as excessive anxiety, depression, fear, suicidal ideas and the emergence of post-traumatic stress disorder. Depressive symptoms increase from childhood to adolescence, and signs of depression increased between the ages of 13-15 years. bullying can be a psychosocial stressor in children and adolescents, and trigger depression in adolescent students in Indonesia. Methods This study was an observational analytic study using the cross sectional method. The research subjects were students of 9 junior high school Bandung. The number of samples taken was 459 respondents. The study used an instrument APRI (Adolescent Peer Relations Instrument) questionnaire and BDI (Beck depression Inventory) by spreading questionnaire, each questionnaire contained 18 and 21 questions. The results showed that the percentage students of 9 junior high school Bandung who were victims of bullying was 98.04%, while those who experienced depression were 40.63%, mild depression 19.5%, moderate depression 18.3% and major depression 3.05% . There is no significant relationship between bullying and depression using the chi-square test with P = 0.857. The study showed a statistically insignificant relationship between bullying and depression in students of SMPN 9 Bandung, this was caused by several factors involved such as psychodynamic, biological, psychosocial, and different defense mechanisms in each student of SMP 9 Bandung.Keywords:   bullying, depression, students of 9 junior high school BandunAbstrak. Pada tahun 2015 menunjukkan 40% anak muda di Indonesia mengalami bullying di sekolah. Data KPAI (Komisi Perlindungan Anak) dari tahun 2011 sampai Agustus 2014 jumlah kasus bullying menduduki peringkat teratas di Indonesia. dampak psikologis yang paling ekstrim terjadi pada korban bullying yaitu muncul gangguan psikologis seperti cemas berlebihan, depresi, ketakutan, munculnya ide bunuh diri dan munculnya gangguan stress pasca trauma. gejala depresi meningkat mulai dari masa kanak‐kanak ke masa remaja, dan tanda meningkatnya depresi muncul antara usia 13 – 15 tahun. bullying dapat menjadi stressor psikososial pada anak dan remaja, dan memicu terjadinya depresi pada siswa remaja di Indonesia. Metode Penelitian ini bersifat penelitian observasional analitik dengan menggunakan metode cross sectional.subjek penelitian adalah siswa/i SMPN 9 Bandung. Jumlah sampel yang diambil sebanyak 459 responden. Penelitian menggunakan instrumen berupa kuesioner APRI (Adolescent Peer Relations Instrument) dan BDI (Beck depression Inventory) dengan cara menyebarkan kuesioner yang masing-masing kuesioner berisi 18 dan 21 pertanyaan. Hasil penelitian menunjukkan persentase siswa/i SMPN 9 Bandung yang mendapat perilaku bullying terdapat 98,04%, sedangkan yang mengalami depresi adalah 40,63%, depresi ringan 19,5%, depresi sedang 18,3% dan depresi berat 3,05%. Tidak terdapat hubungan bermakna antara perilaku bullying dan depresi menggunakan uji chi-square test dengan P=0,857. Penelitian menunjukkan hubungan yang tidak signifikan secara statistik antara bullying dan depresi pada siswa/I SMPN 9 Bandung, hal ini disebabkan oleh beberapa faktor yang terlibat seperti faktor psikodinamik, biologis, psikososial, dan defence mechanism yang berbeda pada setiap siswa/I SMPN 9 Bandung.Kata kunci: bullying, depresi, siswa/i SMPN 9 Bandung 
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dokter/article/view/14866/pdf
dc.rights Copyright (c) 2019 Prosiding Pendidikan Dokter
dc.source Prosiding Pendidikan Dokter; Vol 5, No 1, Prosiding Pendidikan Dokter (Februari, 2019); 300-305
dc.source Prosiding Pendidikan Dokter; Vol 5, No 1, Prosiding Pendidikan Dokter (Februari, 2019); 300-305
dc.source 2460-657X
dc.subject Kedokteran
dc.subject bullying, depresi, siswa/i SMPN 9 Bandung
dc.title Hubungan antara Perilaku Bullying dengan Tingkat Depresi pada Siswa/i SMPN 9 Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account