Description:
Abstract. The purpose of this study was to determine the factors that influence community participation in the development of Kampung Pelangi South Semarang tourism at each stage, namely planning, implementing, evaluating / monitoring, and utilizing the results for knowing how much the opportunity for an increasing community participation. The method used is Ordered Logic which is estimated by the econometrics approach. The data used are primary data obtained through a survey of 60 respondents. There are four independent variables that can increase opportunities for community participation, namely education, public awareness, government leadership, and available facilities. But there is one factor that does not affect the level of community participation, namely income. Overall, education factors influence the increase in community participation at the planning, implementation, evaluation / monitoring, and utilization of results with the opportunity values of 1,059,1,041, 0,959 and 0,960, respectively. Public awareness has an opportunity value at each stage of 1,178, 0.677, 0.442, and 0.749. Government leadership respectively amounted to 0.369, 0.021, 0135, and 0.006. The last factor is the available facilities, which are 0.537, 0.337, 0.126, and 0.237.Keywords: Community Participation, Opportunity, Ordered LogicAbstrak. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi partisipasi masayarakat terhadap pengembangan wisata Kampung Pelangi Semarang Selatan pada setiap tahapan yaitu perencanaan, pelaksanaan, evaluasi/monitoring, dan pemanfaatan hasil dan mengetahui seberapa besar peluang peningkatan partisipasi masyarakat. Metode yang digunakan adalah Ordered Logit yang diestimasi dengan pendekatan ekonometrika. Data yang digunakan adalah data primer yang diperoleh melalui survey terhadap 60 responden. Terdapat empat variabel independen yang dapat meningkatkan peluang partisipasi masyarakat yaitu pendidikan, kesadaran masyarakat, kepemimpinan pemerintah, dan fasilitas yang tersedia. Namun ada satu faktor yang tidak berpengaruh terhadap tingkat partisipasi masyarakat yaitu pendapatan. Secara keseluruhan, faktor pendidikan mempengaruhi peningkatan partisipasi masyarakat pada tahap perencanaan, pelaksanaan, evaluasi/monitoring, dan pemanfaatan hasil dengan nilai peluang masing-masing sebesar 1.059,1.041, 0.959, dan 0.960. Kesadaran masyarakat memiliki nilai peluang di setiap tahap masing-masing sebesar 1.178, 0.677, 0.442, dan 0,749. Kepemimpinan pemerintah masing-masing sebesar 0.369, 0.021, 0135, dan 0.006. Faktor terakhir adalah fasilitas yang tersedia yaitu sebesar 0.537, 0.337, 0.126, dan 0.237. Kata Kunci: Partisipasi Masyarakat, Peluang, Ordered Logit