Description:
Abstract. Parenting as a pattern of .which covers the fulfilment of physical needs and non-physical needs. Parents will account for their duties before the almighty creator. Parents must be able to educate their children very well starting from the child’s birth. The responsibility of educating children lies on the shoulders of both parents together. Language is one of the many abilities whose existence is very vital and can make us human. Language has long been used by humans as a tool for communication with its environment. Children’s language will be one of the main aspects of development. This study aims to determine parenting that is given by parents to children aged 4-5 years in developing language for their children who attend non-formal PAUD schools in Sukaluyu Village.The type of research is quantitative descriptive research. Data collection techniques used were interviews and questionnaires. Data analysis used is the SPSS statistical data calculation tool with the correlation test. The results of this study indicate that the ability of parents in developing language in their shildren is fundamental to children’s development. Because by fulfilling language development, it will be able to accompany other aspects of development to be optimal. Keywords : parenting, parents, childrens language.Abstrak.Pola asuh sebagai pola interaksi antara anak dengan orang tua, yang meliputi pemenuhan kebutuhan fisik dan kebutuhan nonfisik. Orang tua akan mempertanggungjawabkan tugasnya dihadapan Sang Maha Pencipta. Orang tua harus mampu mendidik anaknya dengan sangat baik dimulai sejak anak lahir. Tanggung jawab mendidik anak terletak di pundak kedua orang tua secara bersama. Bahasa adalah satu dari sekian kemampuan yang keberadaannya sangat vital dan dapat menjadikan kita sebagai manusia. Sudah sejak lama bahasa digunakan oleh manusia sebagai alat untuk berkomunikasi dengan lingkungannya. Bahasa anak akan menjadi salah satu aspek perkembangan yang utama. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pola asuh yang diberikan orang tua kepada anak usia 4-5 tahun di dalam menumbuhkembangkan berbahasa bagi anaknya yang sekolah PAUD Non Formal di Kelurahan Sukaluyu. Jenis penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan ialah wawancara dan angket. Analisis data yang digunakan ialah dengan alat perhitungan data statistik SPSS dengan uji korelasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan orang tua di dalam menumbuhkembangkan bahasa pada anaknya menjadi hal yang mendasar bagi perkembangan anak. Karena dengan terpenuhi perkembangan bahasa, akan dapat mengiringi aspek perkembangan yang lain menjadi optimal. Kata kunci : Pola asuh, orang tua, bahasa anak.