Description:
Abstract: Efforts to Increase Strenght and Coordination of Foot Muscles of 4-5 Years Old Children Throught Footpoints (Classroom Action Research in Tunas Bangsa PAUD Lotus Post Office District of Kiara Condong Bandung 2019/2020 Academic Year). Bandung: Bandung Islamic University.2020. The background in this study is the existence of problem found in the Tunas Bangsa Early Childhood PAUD Post leg muscle strength and coordination of children aged 4-5 years which is stiil not optimal. This is evidenced by the child’s lack of ability in terms of walking up and down staires with alternating legs, walking on a boarwalk balanced, jumping on two legs and one foot, running straight ahead, kicking things in a direction, imitating simple gymnastic such as imitating tree movements in the wind, airplanes, rabbit jumping. The method used in this study is the classroom action research (CAR) method, wich is carried out in collaboration between the researcher as a teacher and the school principal the object of this study was children of the 4-5 year age group of 10 children aged between 4-5 years. The data obtained is data from observation, and documentation. After doing two (cycles) of activities with improvements in each round, the results of the study showed that by implementing footprint jumps, the strength and coordination abilities of children in the Tunas Bangsa PAUD Teratai Post had improved. This can be seen from the percentage result in prasiklus an average of 34%, in the cycle increased to an average of 59% and in the second cycle increased to an average of 88%. This shows an increase in the strength and coordination ability of leg muscles of children aged 4-5 years throught footprint jumps carried out in cyeles I and II at the PAUD Teratai Tunas Bangsa Post in Kiaracondong District, Bandung.Keywords: Strenght and Coordination of Childern’s Foot Muscles, Skip Footprints.Abstrak: Upaya Meningkatkan Kekuatan dan Koordinasi Otot Kaki Anak Usia 4-5 tahun Melalui Permainan Loncat Jejak Kaki (Penelitian Tindakan Kelas di Pos Paud Teratai Tunas Bangsa Kecamatan Kiaracondong Bandung Tahun Pelajaran 2019/2020. Skripsi. Bandung Universitas Islam Bandung 2020. Latar belakang dalam penelitian ini adalah adanya permasalahan yang ditemukan di Pos Paud Teratai Tunas Bangsa mengenai kekuatan dan koordinasi otot kaki anak usia 4-5 tahun yang masih belum optimal. Hal ini dibuktikan dengan masih kurangnya kemampuan anak dalam hal berjalan naik turun tangga dengan kaki bergantian, berjalan pada papan titian dengan seimbang, meloncat dengan dua kaki dan satu kaki, berlari dengan lurus kedepan, menendang sesuatu secara terarah, meniru gerakan senam sederhana seperti menirukan gerakan pohon tertiup angin, pesawat terbang, kelinci melompat.Metode yang dilakukan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan kelas (PTK), yang dilaksanakan secara kolaborasi antara peneliti selaku guru dengan kepala sekolah. Obyek penelitian ini adalah anak kelompok usia 4-5 tahun sebanyak 10 anak yang berusia antara 4-5 tahun. Data yang didapat merupakan data dari hasil observasi dan dokumentasi . Setelah melakukan dua kali (siklus) kegiatan dengan penyempurnaan pada setiap putaran, hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan dilaksanakan loncat jejak kaki kemampuan kekuatan dan koordinasi anak di Paud Teratai Tunas Bangsa mengalami peningkatan. Hal ini dapat dilihat dari hasil presentase pada prasiklus rata-rata sebesar 34% pada siklus I naik menjadi rata-rata 59% dan pada siklus II meningkat menjadi 88%. Hal ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan kekuatan dan koordinasi otot kaki anak usia 4-5 melalui loncat jejak kaki yang dilakukan pada siklus I dan II di Pos Paud Teratai Tunas Bangsa Kecamatan Kiaracondong Bandung.Kata kunci : Kekuatan dan Koordinasi Otot Kaki Anak, Loncat Jejak Kaki