Description:
Abstract. This research is intended to see the extent to which the use of used goods in learning activities from home to foster a character of environmental care in early childhood is applied in Kober / TK Bunda Toddler during the pandemic. The method used in this research is descriptive research method with a qualitative research approach, describing the related learning management that is carried out, namely learning planning, learning implementation and learning evaluation. The technique of collecting data through interviews, observations / observations, document searches and questionnaires. The data analysis technique used is descriptive analysis through data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results showed that the management of learning related to the use of used goods in Learning From Home (BDR) activities to foster a character of environmental care in children was carried out quite well. Efforts to foster a character that cares for the environment in children in Learning From Home activities are integrated in the learning activities provided, namely by using used goods as materials used in Learning From Home (BDR) activities. The participation of children and parents in Learning From Home activities using used goods is quite responsive and shows a positive response. Parents support the use of used goods in Learning From Home activities.Keywords : Character Care for The Environment, Used Goods, Learning from Home. Abstrak. Penelitian ini dimaksudkan untuk melihat sejauh mana pemanfaatan barang bekas dalam kegiatan belajar dari rumah untuk menumbuhkan karakter peduli lingkungan pada anak usia dini diterapkan di Kober/TK Bunda Balita di masa pandemi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian deskriptif dengan pendekatan penelitian kualitatif, mendeskripsikan terkait pengelolaan pembelajaran yang dilakukan yaitu perencanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran dan evaluasi pembelajaran. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, pengamatan/observasi, penelusuran dokumen dan kuesioner. Teknik analisis data yang digunakan secara analisis dekriptif melalui pengumpulan data, reduksi data,penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan pembelajaran terkait dengan pemanfaatan barang bekas dalam kegiatan Belajar Dari Rumah (BDR) untuk menumbuhkan karakter peduli lingkungan pada anak dilakukan dengan cukup baik. Upaya menumbuhkan karakter peduli lingkungan pada anak dalam kegiatan Belajar Dari Rumah terintegrasi dalam kegiatan pembelajaran yang diberikan yaitu dengan memanfaatkan barang bekas sebagai bahan yang digunakan dalam kegiatan Belajar Dari Rumah (BDR). Partisipasi anak dan orangtua dalam kegiatan Belajar Dari Rumah dengan memanfaatkan barang bekas cukup responsif dan menunjukkan respon yang positif. Orangtua mendukung kegiatan pemanfaatan barang bekas ini dalam kegiatan Belajar Dari Rumah.Kata Kunci : Karakter Peduli Lingkungan, Barang Bekas, Belajar dari Rumah.