Universitas Islam Bandung Repository

Analisis Pengelolaan Pembelajaran Sains Dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Anak Kelompok B di Tk Telkom Dayeuhkolot Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Handayani, Dwi
dc.creator Saepudin, Aep
dc.creator Afrianti, Nurul
dc.date 2020-08-25
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:24:01Z
dc.date.available 2021-03-15T03:24:01Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/24065
dc.identifier 10.29313/.v6i2.24065
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28179
dc.description Abstract. The purpose of this study is to provide an overview of the management of science learning in developing cognitive aspects of group B children in TK Telkom Dayeuhkolot Bandung which include planning, implementation, assessment, supporting factors and inhibiting factors for science learning. The method in this study uses descriptive analytical research methods to describe the management of science learning in developing cognitive aspects of group B children in accordance with what happened in TK Telkom Dayeuhkolot Bandung. Principals and teachers are the subjects of this study. Observation, interview and documentation study are techniques in collecting data from this research. The results of data collection were analyzed descriptively and analytically. The results of the study illustrate that management related to planning, implementation, assessment, supporting factors and inhibiting factors for science learning in developing cognitive aspects of group B children at TK Telkom Dayeuhkolot Bandung refers to the 2013 Curriculum and is sourced from the Mahmud Model teaching materials from the Ministry of Education and Culture PP-PAUDNI REGIONAL 1 Bandung . Science learning planning includes science activity planning programs in early childhood, preparation of science learning tools and materials in early childhood. The implementation of group B science learning at TK Telkom Dayeuhkolot starts from steps to organize the playing environment, opening, transition, core and closing activities. Assessment of science learning is carried out in accordance with the assessment indicators carried out by collecting observational data. The supporting factors for science learning consist of internal and external factors, while the inhibiting factor for science learning is the difficulty of adjusting science learning according to the theme.Keywords: Management of science learning, Cognitive Aspects, Kindergarten.Abstrak. Tujuan dari penelitian ini adalah  untuk  memberikan gambaran terhadap pengelolaan pembelajaran sains dalam  mengembangkan aspek kognitif anak kelompok B di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung  yang meliputi perencanaan, pelaksanaan, penilaian, faktor pendukung dan faktor penghambat pembelajaran sains. Metode dalam penelitian ini menggunakan metode penelitian  deskriptif analitik untuk menggambarkan tentang pengelolaan pembelajaran sains dalam mengembangkan aspek kognitif anak kelompok B sesuai  dengan apa yang terjadi di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung. Kepala sekolah dan guru merupakan subjek dari penelitian ini. Observasi, wawancara dan studi dokumentasi adalah teknik dalam pengumpulan data dari penelitian ini. Hasil dari pengumpulan data dianalisis secara deskriptif analitik.  Hasil  penelitian menggambarkan bahwa pengelolaan terkait perencanaan, pelaksanaan, penilaian, faktor pendukung dan faktor penghambat pembelajaran sains dalam mengembangkan  aspek  kognitif  anak  kelompok B  di TK Telkom Dayeuhkolot Bandung mengacu pada  Kurikulum  2013 dan bersumber pada bahan ajar Model Mahmud dari  Kemdikbud PP- PAUDNI  REGIONAL 1 Bandung. Perencanaan pembelajaran sains meliputi program perencanaan kegiatan sains pada anak usia dini, persiapan alat dan bahan pembelajaran sains pada anak usia dini. Pelaksanaan pembelajaran sains kelompok  B di TK Telkom Dayeuhkolot dimulai dari langkah menata lingkungan main,  pembukaan, transisi,  kegiatan inti  dan penutup. Penilaian pembelajaran sains dilakukan sesuai dengan  indikator penilaian yang dilakukan dengan cara mengumpulkan data  hasil observasi.  Faktor pendukung pembelajaran sains terdiri dari faktor internal dan eksternal sedangkan faktor penghambat pembelajaran sains yaitu sulitnnya menyesuaikan pembelajaran sains yang sesuai dengan tema.Kata kunci : Pengelolaan pembelajaran  sains, Aspek  Kognitif, Taman Kanak- Kanak.
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/paud/article/view/24065/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Pendidikan Guru PAUD
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 2, Pendidikan Guru PAUD (Agustus, 2020); 227-230
dc.source Prosiding Pendidikan Guru PAUD; Vol 6, No 2, Pendidikan Guru PAUD (Agustus, 2020); 227-230
dc.source 2460-6421
dc.source 10.29313/.v6i2
dc.subject Pendidikan Guru PAUD
dc.subject Pengelolaan pembelajaran sains, Aspek Kognitif, Taman Kanak- Kanak.
dc.title Analisis Pengelolaan Pembelajaran Sains Dalam Mengembangkan Aspek Kognitif Anak Kelompok B di Tk Telkom Dayeuhkolot Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kualitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

  • Sp - PG PAUD [106]
    Koleksi skripsi ringkas dalam format artikel Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account