Universitas Islam Bandung Repository

Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMK Ma'arif Nurul Huda Utsmaniyyah Lumbung Ciamis

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Pebriani, Sri Windi
dc.creator Rasyid, Mujahid
dc.creator Hayati, Fitroh
dc.date 2021-01-21
dc.date.accessioned 2021-03-15T03:31:45Z
dc.date.available 2021-03-15T03:31:45Z
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/25868
dc.identifier 10.29313/.v7i1.25868
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/28241
dc.description Abstract. The background of this research is to increase students learning motivation in the X grade of Isalam religious education at SMK Ma'arif Nurul Huda Ustmaniyyah Lumbung through the Jigsaw Type Cooperative learning model. This research is a quasi-experimental research with 3 meetings divided into two class groups, namely, the experimental class group and the control class group. This research was conducted on student learning motivation, where many students have. Low learning motivation which can also affect student achievement and learning outcomes. Basically, there are several factors that can affect student learning motivation, including teachers, objectives, learning process, teacher performance in learning, for example teachers applying variations in learning models. This study aims to determine the effect of the Jigsaw Type Cooperative learning model in increasing student learning motivation in Islamic religious education subjects. The results of data analysis of student learning outcomes indicate an increase in student motivation. The results of this study can be concluded that the type of Jigsaw Cooperative learning model is able to increase student motivation in the subject of Islamic Religious Education. It is shown by the mean value of post-test learning outcomes in the experimental class 73.06 while the control class is 71.Keywords: Learning Motivation, Jigsaw Type Cooperative Learning Model Abstrak. Latar belakang penelitian ini adalah untuk meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pembelajran pendidikan  Agama Isalam kelas X di SMK Ma’arif Nurul Huda Ustmaniyyah Lumbung melalui model pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Penelitian ini merupakan penelitian Kuasi. Eksperimen dengan 3 kali pertemuan yang dibagi dalam dua kelompok kelas yaitu, kelompok kelas eksperimen dan kelompok kelas kontrol. Penelitian ini dialakukan untuk mengetahui motivasi belajar siswa, dimana sisiwa banyak yang memiliki. Motivasi belajar yang rendah yang juga dapat berpengaruh pada prestasi dan hasil belajar siswa.. Pada dasarnya terdapat beberapa faktor yang dapat mempengaruhi motivasi  belajar siswa, diantaranya guru, tujuan, proses pembelajaran , perpomance guru dalam belajar contohnya guru menerapkan variasi model pembelajaran. Penelitian ini bertujuan ini untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw ini mampu meningkatkan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ditunjukkan dengan nilai rata-rata hasil belajar post test kelas eksperimen 73,06 sedangkan kelas kontrol 71.Kata Kunci: Motivasi Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. 
dc.language id
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.rights Copyright (c) 2021 Prosiding Pendidikan Agama Islam
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 7, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2021); 8-13
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 7, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2021); 8-13
dc.source 2460-6413
dc.source 10.29313/.v7i1
dc.subject Pendidikan Agama Islam
dc.subject Motivasi Belajar, Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw.
dc.title Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMK Ma'arif Nurul Huda Utsmaniyyah Lumbung Ciamis
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account