Description:
Abstract. The occurrence of the Covid19 pandemic requires students grades 1-3 at Al-Islam primary school, Arjasari District, Bandung Regency to carry out their learning activities at home. With the change in learning activities, many mothers object and complain about having to accompany their children while studying at home. some of them feel frustrated, annoyed, dizzy, irritable when guiding children to learn. However, of the many mothers who complain, some mothers can shows a hardiness personality. Hardiness is a pattern of attitude that causes individuals to be able to turn stressful conditions into opportunities for growth and development. This study aims to determine how closely the relationship between hardiness and stress is. The purpose of this study was to determine how closely the relationship between hardiness and stress on mothers in accompanying Al-Islam primary school children learning at home. This research method uses a quantitative approach with a correlational research type. The subjects in this study were 67 mothers who assisted their children to study at home. The measuring instrument used in this study is a hardiness measuring tool made based on the theory of Kobasa and Maddi and a stress measuring instrument Perceived Stress Scale-10 (PSS-10). The results showed the correlation coefficient between hardiness and stress was -0.489 and a significance coefficient of 0.00. This shows that there is a strong, significant, and negative relationship between hardiness and stress.Keywords— Hardiness, stress, mother, accompanying learning.Abstrak.Terjadinya pandemi Covid19 mengharuskan siswa kelas bawah (kelas 1-3) di MI Al-Islam Kecamatan Arjasari, Kabupaten Bandung melaksanakan kegiatan belajarnya dirumah. Dengan berubahnya kegiatan belajar ini, banyak ibu yang merasa keberatan dan mengeluh karena harus mendampingi anak selama belajar dirumah. diantaranya ada yang merasa lelas, kesal, pusing, cepat marah ketika membimbing anak belajar. Namun dari banyaknya ibu yang mengeluh, ada beberapa ibu yang menunjukan kepribadian hardiness. Hardiness adalah pola sikap yang menyebabkan individu mampu mengubah kondisi yang penuh tekanan menjadi peluang untuk tumbuh dan berkembang. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa erat hubungan antara hardiness dengan stres. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui seberapa erat hubungan Hardiness dengan stress pada ibu dalam mendampingi anak MI Al-Islam belajar dirumah. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian korelasional. Subjek dalam penelitian ini adalah 67 ibu yang mendampingi anak belajar dirumah. Alat ukur yang digunakan dalam penelitian ini adalah alat ukur hardiness yang dibuat dengan berdasarkan teori dari Kobasa dan Maddi dan alat ukur stress Perceived Stress Scale-10 (PSS-10). Hasil penelitian menunjukan koefisien korelasi antara hardiness dengan stress adalah -0,489 dan koefisien signifikansi sebesar 0,00. Hal ini menunjukan bahwa terdapat hubungan yang cukup kuat, signifikan, dan negatif antara hardiness dengan stres.Kata Kunci : Hardiness, Stres, Ibu, mendampingi belajar.