Description:
Abstract—This research aims 1) to know the emotional intelligence and working environment at SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara. 2) to know the performance of high school teachers of Angkasa Lanud Husein Sastranegara. 3) to analyse how emotional intelligence and work environment impact the performance of high school teachers in Angkasa Lanud Husein Sastranegara.The research methods used are descriptive analysis and verificative and operate the calculations using the SPSS 23.0 program. Variables in this research are emotional intelligence, work environment and teacher performance. Collection of data obtained through questionnaires, observations, interviews, and library studies. The sample withdrawal technique is non probability sampling. This research is the teacher of SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara which amounted to 54 people.The results of this study concluded that: 1) Emotional intelligence at SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara belongs to high category. 2) Working environment at SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara belongs to high category. 3) The performance of Guru in Angkasa Lanud Husein Sastranegara High SCHOOL belongs to the category height. 4) Emotional intelligence partially affects significantly to teacher performance. 5) The working environment partially affects the teacher's performance. 6) The Emotional intelligence and working environment are simultaneously influential to the teacher's performance. It can be concluded that there is an influence between the emotional intelligence and the working environment to the teacher performance in SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara TeacherKeywords—emotional intelligence, work environment, teacher performance. Abstrak—Penelitian ini bertujuan 1) Untuk mengetahui Kecerdasan Emosional dan Lingkungan Kerja pada SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara. 2) Untuk mengetahui Kinerja Guru SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara. 3) Untuk menganalisis bagaimana pengaruh Kecerdasan Emosional dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara.Metode penelitian yang digunakan adalah analisis deskriptif dan verifikatif dan mengoperasikan perhitungannya menggunakan program SPSS 23.0. Variabel dalam penelitian ini Kecerdasan Emosional, Lingkungan Kerja dan Kinerja Guru. Pengumpulan data yang diperoleh melalui kuesioner, observasi, wawancara, dan studi pustaka. Teknik penarikan sampel adalah non probability sampling. Responden penelitian ini adalah Guru SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara yang berjumlah 54 orang.Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa: 1) Kecerdasan Emosional pada SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara termasuk kategori tinggi. 2) Lingkungan Kerja pada SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara termasuk kategori tinggi. 3) Kinerja Guru pada SMA Angkasa Lanud Husein Sastranegara termasuk kategori tinggi. 4) Kecerdasan Emosional secara parsial berpengaruh signifikan terhadap Kinerja Guru. 5) Lingkungan Kerja secara parsial berpengaruh signifikan terhadap Kinerja Guru. 6) Kecerdasan Emosional dan Lingkungan Kerja berpengaruh secara simultan terhadap Kinerja Guru. Dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh antara Kecerdasan Emosional dan Lingkungan Kerja terhadap Kinerja Guru pada guru SMA Angkasa Lanud Husein SastranegaraKata Kunci—kecerdasan emosional, Lingkungan kerja, kinerja guru.