Description:
Abstract. The health center's service quality must always be improved, including at the Citeras Community Health Center Garut District. One of the efforts to improve service quality is by measuring the patient satisfaction level. This study aimed to see the overview of the Health Service Quality with Indonesian National Health Insurance (BPJS) Patient Satisfaction Level at Citeras Community Health Center Garut District. This study was a descriptive research with a cross-sectional approach. The independent variable was the health services quality at the Citeras Community Health Service Garut District. The dependent variable was BPJS patient satisfaction at the Citeras Community Health Center Garut District. The sampling technique in this study was using the incidental sampling method with 100 respondents which is calculated with Slovin formula. The analysis technique used univariate analysis with a descriptive method which was conducted to explain the characteristics of each variable. The results of this study indicated that the satisfaction level of BPJS patients toward the health services at the Citeras Community Health Center Garut District is in the satified category with 62,8%. These results shows that health services quality with the satisfaction level of BPJS patients at the Citeras Community Health Center Garut District as a whole was satisfied. Keywords: BPJS, satisfaction, service qualityAbstrak. Kualitas pelayanan kesehatan harus ditingkatkan termasuk di Puskesmas Citeras Kabupaten Garut. Salah satu upaya untuk meningkatkan kualitas pelayanan yaitu dengan mengukur tingkat kepuasan pasien. Penelitian ini bertujuan untuk melihat Gambaran Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Bpjs Di Puskesmas Citeras Kabupaten Garut. Pada penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan cross-sectional, dengan variabel independent adalah kualitas pelayanan kesehatan di Puskesmas Citeras Kabupaten Garut dan variabel dependent kepuasan pasien BPJS di Puskesmas Citeras Kabupaten Garut. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan metode insidental sampling dengan jumlah 100 responden yang hitung menggunakan rumus Slovin. Teknik analisisnya menggunakan analisa univariate dengan analisa deskriptif yang dilakukan untuk menerangkan karakteristik masing-masing variabel. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa tingkat kepuasan pasien BPJS terhadap pelayanan kesehatan di Puskesmas Citeras Kabupaten Garut termasuk kategori puas dengan 62,8%. Hasil ini menunjukan bahwa kualitas pelayanan kesehatan dengan tingkat kepuasan pasien BPJS di Puskesmas Citeras secara keseluruhan adalah puas.Kata kunci: BPJS, Kepuasan, Kualitas Pelayanan