Universitas Islam Bandung Repository

Analysis Study of the Communication of Transcendental Worship Prayer and Its Meanings from the Perspective of Verbal and Non-Verbal (Semiotics Perspective Study)

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator yuliani, vivi
dc.date 2016-02-23
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dakwah/article/view/3233
dc.description Transcendental communication in general is communication that occurs between man and God or spiritual communication of religion. The communication is based on religious values. Muslims can do spiritual communication through inner practices, such as prayer, dhikr, and other prayers. Communication of transcendental in worship can be likened to that of the Lord as a recipient of the message (communicant), being the perpetrator acted as the sender of the message (the communicator), source (source) is of the perpetrators or the events experienced, the medium (channel) is prayer or our prayer, (effect) is the peace of mind that we will get or symbols and other signs that a god-send to us. The transcendental form of communication contained in worship is verbally viewed from the perspective of semiotics: to carry out communication with someone important ones must use manners especially with the Almighty to be with ethics an excellent one to interpret the signs were there in the prayer from motion until reading the prayer itself.
dc.description Komunikasi transendental secara umum yaitu komunikasi yang terjadi antara manusia dan Tuhan atau komunikasi spiritual yang berkaitan dengan agama. Artinya, komunikasi yang didasari oleh nilai-nilai agama. Bagi manusia yang beragama Islam, dapat melakukan komunikasi spiritual melalui amalan batin, seperti shalat, dzikir, dan do’a-do’a yang lainnya.Komunikasi transendental dalam ibadah shalat dapat diibaratkan bahwa Tuhan adalah sebagai penerima pesan(communican), sedang pelaku bertindak sebagai pengirim pesan (communicator),  sumbernya (source) adalah dari para pelakunya atau kejadian yang dialami, medianya (channel) adalah shalat atau doa kita, (effect) adalah ketenangan jiwa yang akan kita dapatkan atau simbol-simbol dan tanda-tanda lainya yang tuhan kirimkan kepada kita.Bentuk-bentuk komunikasi transendental yang terdapat dalam ibadah shalat secara verbal dilihat dari perspektif semiotika: untuk melaksanakan komunikasi dengan seseorang yang penting saja harus menggunakan tatakrama apalagi dengan Yang Maha Kuasa harus dengan etika yang sangat baik salah satunya dengan memaknai tanda-tanda yang ada dalam shalat mulai dari gerakan hingga bacaan shalat itu sendiri.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Universitas Islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dakwah/article/view/3233/pdf
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/dakwah/article/downloadSuppFile/3233/448
dc.source Prosiding Komunikasi Penyiaran Islam; Vol 2, No 1, Komunikasi Penyiaran Islam (Februari, 2016); 41-46
dc.source Prosiding Komunikasi Penyiaran Islam; Vol 2, No 1, Komunikasi Penyiaran Islam (Februari, 2016); 41-46
dc.source 2460-6405
dc.subject Proceedings of Communication and Islamic Broadcasting
dc.subject Transcendental Communication
dc.subject komunikasi
dc.subject komunikasi transendental
dc.title Analysis Study of the Communication of Transcendental Worship Prayer and Its Meanings from the Perspective of Verbal and Non-Verbal (Semiotics Perspective Study)
dc.title STUDI ANALISIS KOMUNIKASI TRANSENDENTAL IBADAH SHALAT DAN PEMAKNAANNYA DARI PERSPEKTIF VERBAL DAN NON-VERBAL (Kajian Perspektif Semiotika)
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Qualitative
dc.type semiotika charles sanders pierce


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Advanced Search

Browse

My Account