Abstract:
Abstract
In Indonesia there are many madrasah are growing and progressing with independence.
One of the madrasah is MI Asih Putera. This study aims to describe the implementation
of character education in MI Asih Putera Cimahi. This study use descriptive qualitative
method. From the analysis of the data, it can be concluded that the implementation
of character education in MI Asih Putera Cimahi used a comprehensive approach, that
character education is integrated into all school activities both curricular and extracurricular
activities. The program that supports the development of character, that is: (1) formulate
all the subject matter is focused on the formation of character; (2) exemplary program that
involves teachers, staff and parents of the students; (3) habituation which is conducted
by the teacher, staff and learners; and (4) the application of the code of conduct (norms)
carried out by the leader of the madrasah, teachers, staff and the students.
Keywords: Implementation, Character, Madrasah, and Students.
Abstrak
Di Indonesia terdapat banyak madrasah yang berkembang dan maju dengan kemandirian.
Salah satunya adalah MI Asih Putera. Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan implementasi
pendidikan karakter di MI Asih Putera. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif
kualitatif. Dari hasil analisis data, maka dapat disimpulkan bahwa implementasi pendidikan
karakter di MI Asih Putera menggunakan pendekatan komprehensif, yaitu pendidikan
karakter yang diintegrasikan ke dalam semua kegiatan di sekolah baik kegiatan kurikuler
maupun ekstrakurikuler. Adapun program yang mendukung kepada pembinaan karakter,
yaitu: (1) merumuskan semua materi pelajaran yang terfokus kepada pembentukan
karakter; (2) program keteladanan yang melibatkan pendidik, tenaga kependidikan dan
orang tua peserta didik; (3) pembiasaan yang dilakukan pendidik, tenaga kependidikan
dan peserta didik; dan (4) penerapan kode etik (norma-norma) yang dilaksanakan oleh
pimpinan madrasah, pendidik, tenaga kependidikan dan peserta didik.