Communication persuasion is a psychological activities in the course of resort to influence people in opinions, attitudes, and behavior. Purpose from every way to persuade is the same, which is to entice to be followed by people. In term of every person who is do persuade to persuadees. Promoting activities usually involve a skills of every person, just like activity of promotion with “Sales Promotion Girl” (SPG). In regards, SPG as intermediary of marketing in some product handphone Vivo, form benchmark of company to find out if they marketed their products that can be offered to either to consumers. This study aims to determine the attention, interest, desire, decision, and action is given prospective buyers to the products offered by SPG Vivo. The method used in this research is descriptive method. The results of this study indicate persuasive communication performed by SPG Vivo which is good enough although not all respondents or prospective buyers took the decision to buy the products offered. However persuasive communication that has been done by the SPG has been able to attract the attention, interest and desire are pretty good from prospective buyers and decisions and actions as taken different differently.
Komunikasi persuasi adalah kegiatan psikologis dalam usaha mempengaruhi pendapat, sikap, dan tingkah laku seseorang atau orang banyak. Tujuan dari setiap cara mempersuasi itu sama yaitu untuk mengajak orang lain mengikuti apa yang menjadi keinginan persuader yaitu sebutan bagi orang yang melakukan tindakan persuasi kepada persuadees. Aktivitas promosi biasanya melibatkan keterampilan bagi tiap-tiap personalnya, seperti kegiatan promosi melalui sales promotion girl. Berkaitan dengan hal di atas, SPG sebagai perantara dalam sebuah pemasaran pada suatu produk handphone Vivo, Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perhatian (attention), minat (interest), hasrat (desire), keputusan (decision) dan tindakan (action) yang diberikan atau diambil calon pembeli terhadap produk yang ditawarkan SPG VIVO. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan komunikasi persuasif yang dilakukan oleh SPG Vivo sudah cukup baik walaupun tidak semua responden ataupun calon membeli mengambil keputusan untuk membeli produk yang ditawarkan. Namun komunikasi persuasif yang dilakukan SPG sudah dapat menarik perhatian, minat dan hasrat yang cukup bagus dari calon pembeli dan keputusan serta tindakan yang diambil calon pembeli berbeda-beda.