Description:
Abstract. This research aims to determine and describe (1) the implementation of Islamic Education tutoring, (2) the enhancement of students soft skills and (3) the influence of Islamic Education tutoring on student soft skills enhancement in Al Falah Bandung Senior High School. To achieve these purpose, researcher use quantitative methods with data collection using techniques of observation, questionnaries, interviews and documentation. In analyzing data process this research use descriptive analysis and hypothesis testing. The results of this research is the implementation of Islamic Religious Education guidance has a significant effect on increasing the soft skills of students at Al Falah Bandung Senior High School. With this, it can be concluded that one of the factors of students soft skills enhancement are the provision of Islamic Religious Education guidance to students. So the learning process are not only to transfer the knowledge, but also instills the values contained in the learning materials.Keywords: guidance, Islamic Religious Education, soft skillsAbstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan (1) pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam, (2) Peningkatan soft skills peserta didik dan (3) pengaruh yang ditimbulkan dari pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam terhadap peningkatan soft skills peserta didik di SMA Al Falah Bandung. Untuk mencapai tujuan tersebut penulis menggunakan metode kuantitatif dengan pengumpulan data menggunakan teknik ovservasi, angket, wawancara dan dokumentasi. Pada proses analisis data penelitian ini menggunakan analisis deskriptif dan uji hipotesis. Hasil dari penelitian ini adalah pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam memiliki pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan soft skills peserta didk di SMA Al Falah Bandung. Dengan ini, dapat disimpulkan bahwa yang menjadi salah satu faktor meningkatnya soft skills peserta didik adalah adanya pemberian bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam kepada peserta didik. Sehingga proses pembelajaran tidak sebatas pada transfer ilmu saja, melainkan menanamkan nilai-nilai yang terdapat dari materi pembelajaran.Kata kunci: bimbingan belajar, Pendidikan Agama Islam, soft skills