Universitas Islam Bandung Repository

Pengaruh Pelaksanaan Bimbingan Belajar Pendidikan Agama Islam terhadap Peningkatan Soft Skills Peserta Didik di SMA Al Falah Bandung

Show simple item record

dc.contributor Fakultas Tarbiyah dan Keguruan
dc.creator Sari, Rizky I'malia
dc.creator Aziz, Helmi
dc.creator Mulyani, Dewi
dc.date 2020-01-26
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/20791
dc.identifier 10.29313/.v0i0.20791
dc.description Abstract. This research aims to determine and describe (1) the implementation of Islamic Education tutoring, (2) the enhancement of students soft skills and (3) the influence of Islamic Education tutoring on student soft skills enhancement in Al Falah Bandung Senior High School. To achieve these purpose, researcher use quantitative methods with data collection using techniques of observation, questionnaries, interviews and documentation. In analyzing data process this research use descriptive analysis and hypothesis testing. The results of this research is the implementation of Islamic Religious Education guidance has a significant effect on increasing the soft skills of students at Al Falah Bandung Senior High School. With this, it can be concluded that one of the factors of students soft skills enhancement are the provision of Islamic Religious Education guidance to students. So the learning process are not only to transfer the knowledge, but also instills the values contained in the learning materials.Keywords: guidance, Islamic Religious Education, soft skillsAbstrak. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan mendeskripsikan (1) pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam, (2) Peningkatan soft skills peserta didik dan (3) pengaruh yang ditimbulkan dari pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam terhadap peningkatan soft skills peserta didik di SMA Al Falah Bandung. Untuk mencapai tujuan tersebut penulis menggunakan metode kuantitatif dengan pengumpulan data menggunakan teknik ovservasi, angket, wawancara dan dokumentasi. Pada proses analisis data penelitian ini menggunakan analisis deskriptif dan uji hipotesis. Hasil dari penelitian ini adalah pelaksanaan bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam memiliki pengaruh yang signifikan terhadap peningkatan soft skills peserta didk di SMA Al Falah Bandung. Dengan ini, dapat disimpulkan bahwa yang menjadi salah satu faktor meningkatnya soft skills peserta didik adalah adanya pemberian bimbingan belajar Pendidikan Agama Islam kepada peserta didik. Sehingga proses pembelajaran tidak sebatas pada transfer ilmu saja, melainkan menanamkan nilai-nilai yang terdapat dari materi pembelajaran.Kata kunci: bimbingan belajar, Pendidikan Agama Islam, soft skills
dc.format application/pdf
dc.language eng
dc.publisher Universitas islam Bandung
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/pai/article/view/20791/pdf
dc.rights Copyright (c) 2020 Prosiding Pendidikan Agama Islam
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 6, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2020); 24-31
dc.source Prosiding Pendidikan Agama Islam; Vol 6, No 1, Pendidikan Agama Islam (Februari, 2020); 24-31
dc.source 2460-6413
dc.source 10.29313/.v0i0
dc.subject Pendidikan Agama Islam
dc.subject bimbingan belajar, Pendidikan Agama Islam, soft skills
dc.title Pengaruh Pelaksanaan Bimbingan Belajar Pendidikan Agama Islam terhadap Peningkatan Soft Skills Peserta Didik di SMA Al Falah Bandung
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account