Universitas Islam Bandung Repository

The Overview of Islamic Law on the Revenue and Distribution of Non-Halal Fund in PT Bank Syariah Mandiri

Show simple item record

dc.contributor
dc.contributor
dc.creator Nadiyyah, Syifa
dc.creator Nurhasanah, Neneng
dc.creator Nurhayati, Nunung
dc.date 2016-02-06
dc.identifier http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/hukum_ekonomi_syariah/article/view/2337
dc.description Islamic banking is a financial institution that has the function of operating as a collector and distributor of funds, as well as banking services provider that is based on Islamic law that increases the standard of people's economic and social goals. This has been done for example to distribute and manage infaq and shadaqah through qardhul hasan. It is the principle of loans to the needy and restores the principal amount received at a predetermined time. In the Islamic financial institutions, reports qardhul hasan funds are separately presented in the statement of sources and uses of funds qardhul hasan in which there are components of the recognition and measurement of the sources of the funds obtained and the use of funds qardhul hasan. Judging from acceptance, funding sources of virtue or commonly referred to qardh funds can come from external or internal. Internal funding sources include infaq, sadaqah, and hibah (grant). External funding sources include funds received qardh business entities of other parties such as fines and results of non-halal revenue funds e.g. bank interest and so forth. Non-halal revenue received from other entities with the utilization of funds there is a rule of akhaffu dhararain (take harm smaller) when compared with the fund if there and utilized by financial institutions of non-Muslims.
dc.description Perbankan syariah merupakan suatu lembaga keuangan yang memilki fungsi operasional sebagai penghimpun dan penyalur dana, serta pemberi jasa-jasa perbankan yang berlandaskan pada syariah Islam yang mampu meningkatkan taraf ekonomi masyarakat dan tujuan sosial. Hal ini telah dilakukan misalnya untuk menyalurkan dan mengelola infaq dan shadaqah melalui prinsip qardhul hasan.Yakni pinjaman yang diberikan kepada pihak yang membutuhkan dan mengembalikan jumlah pokok yang diterima pada waktu yang telah ditentukan. Pada lembaga keuangan syariah, laporan dana qardhul hasan disajikan tersendiri dalam laporan sumber dan penggunaan dana qardhul hasan yang didalamnya terdapat komponen-komponen pengakuan dan pengukuran mengenai sumber-sumber dana yang diperoleh dan penggunaan dana qardhul hasan. Dilihat dari penerimaannya, bahwa sumber dana kebajikan atau biasa disebut dengan dana qardh dapat berasal dari eksternal atau internal. Sumber dana internal yang meliputi, infaq dan sadaqah, dan hibah. Sumber dana eksternal meliputi dana qardh yang diterima entitas bisnis dari pihak lain seperti, denda dan hasil pendapata dana non halal misalnya bunga bank dan lain sebagainya. Pendapatan non-halal yang diterima dari entitas lain dengan pemanfaatan dana-dana yang ada adalah kaidah akhaffu dhararain (mengambil mudharat yang lebih kecil) bila dibandingkan dengan dana tersebut apabila ada dan dimanfaatkan oleh lembaga-lembaga keuangan non-muslim.
dc.format application/pdf
dc.language ind
dc.publisher Prosiding Hukum Ekonomi Syariah
dc.publisher Prosiding Keuangan & Perbankan Syariah
dc.relation http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/hukum_ekonomi_syariah/article/view/2337/pdf
dc.source Prosiding Hukum Ekonomi Syariah; Vol 2, No 1, Prosiding Hukum Ekonomi Syariah (Februari, 2016); 483-488
dc.source Prosiding Keuangan & Perbankan Syariah; Vol 2, No 1, Prosiding Hukum Ekonomi Syariah (Februari, 2016); 483-488
dc.source 2460-2159
dc.subject Proceedings of the Financial Institutions and Syariah Banking
dc.subject Islamic Law, Revenue and Distribution, Non-Halal Fund
dc.subject Keuangan dan Perbankan Syariah
dc.subject Hukum Islam, Pendapatan dan Penyaluran Dana, Dana Non Halal
dc.title The Overview of Islamic Law on the Revenue and Distribution of Non-Halal Fund in PT Bank Syariah Mandiri
dc.title Tinjauan Hukum Islam terhadap Pendapatan dan Penyaluran Dana Non Halal pada PT. Bank Syariah Mandiri
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Peer-reviewed Article
dc.type Quantitative
dc.type Kuantitatif


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search Unisba Repository


Browse

My Account